Eerste hulp bij herfstblues

Oh boy, het is van dat. We kunnen het nu echt niet meer ontkennen, de herfst heeft zijn intrede gemaakt. De dagen lijken tien keer korter en het zonnetje wordt zoals die kennis uit het verleden die je af en toe nog eens tegenkomt, altijd een leuk weerzien, “seg tot de volgende eh!” om daarna geen idee te hebben wanneer je elkaar weer zal ontmoeten. Sommige mensen vinden deze periode geweldig! Dekentjes, warme choco en stiekem al kerstversiering in huis halen want ‘dat kon je nu toch echt niet laten liggen’. 

Anderen hebben het er dan weer wat moeilijker mee en krijgen te maken met, we geven het een hippe naam, herfstblues. Je kent het misschien wel, je voelt je uitgeput, je bent bijna vergeten wat energie ook weer is en bij het zien van achtergelaten sokken op de vloer schiet je meteen in een Franse colère, prikkelbaar ik? 

En al dat door een gebrek aan licht. 

Ja, je las het juist. Door een gebrek aan zonlicht tijdens deze periode begint onze biologische klok te protesteren omdat ze ontregeld wordt. Dus heb jij er ook last van? Dan gaan we snel over naar het belangrijkste deel, wat kunnen we ertegen doen? 

Zet wat lekkere herfstgerechten op het menu! 

Hou het gezond, maar gebruik typische seizoensproducten. Hou in de gaten wat die typische producten nu juist zijn en ga creatief aan de slag. Wat dacht je van een heerlijke pompoensoep of een pasta met portobello’s? Ik krijg het er instant warm van! 

Kom buiten en geniet van het zonlicht dat er wél is. 

Kleed je lekker knus aan en geniet van de stralen zonneschijn op je snoet, misschien wel bij een pannenkoek of een warme chocomel met slagroom op een terrasje? Heerlijk is dat en je zal meteen die energie weer voelen opborrelen. 

Misschien wel de leukste van allemaal? 

Ga shoppen en zorg voor wat knusse kledij die je meteen wil aantrekken! Sneller je warme truien aandoen zal voorkomen dat je binnen de kortste keren je eerste verkoudheid al te pakken hebt. We zijn namelijk van nature nogal gewend om zo lang mogelijk onze zomerjasjes te blijven dragen, iets té lang dus. En als bonus, van een aangevulde garderobe worden we ook niet bepaald ongelukkig. 😉

Vitamine D anyone?

Ga eens langs de huisarts en laat voor de zekerheid even je bloed controleren. Een zonvakantie kunnen ze helaas nog niet voorschrijven maar vitamine D pilletjes wel! Zo kan je toch nog voorkomen dat moeheid en depressie op de loer liggen. Of je plant gewoon dat reisje naar Aruba natuurlijk! 😉 

Move, move, move! 

Sporten is gezond, dat is niets nieuw. Het draagt bij aan een betere nachtrust en je humeur wordt er ook een stuk beter van. Het proberen waard dus! Een stevige wandeling om tegelijk van de pracht en praal van de herfstkleuren te genieten, een zwemuurtje afgesloten door een saunamomentje of gewoon een stevige portie lopen. Doe waar jij je goed bij voelt! 

Nog steeds niet helemaal in herfst-modus? Zet dan een cheesy kerstfilm op, hang die lichtjes al op, wat gezelligheid heeft nog nooit iemand kwaad gedaan toch? En doe gewoon alsof het al winter is, misschien vind je dat wél leuk! Want onder ons gezegd, feestdagen, bubbels, lekker eten, familie en vrienden, versiering, cadeautjes, what’s not to love? 

Bronnen: https://www.nouveau.nl/artikel/psyche/5-tips-tegen-de-herfstblues & https://m.myluminette.com/nl/blog/article/23-herfstblues

Click here to add a comment

Leave a comment: